Mijn website is mooi maar levert eigenlijk niks op!
17 februari 202210 tips voor een perfect logo ontwerp
3 maart 2022Meten is weten! Weet wat er op je website gebeurt.
Een bekende uitspraak in marketing land is: "If you don't know your numbers you don't know your business", oftewel ken je cijfers. Grotendeels heeft dit uiteraard betrekking op omzetten en winsten. Als ondernemers zijn we gepassioneerd in wat we doen, maar hierdoor kunnen we de cijfers wel eens uit het oog verliezen. Dit geld niet alleen voor omzetten en winsten, maar zeer zeker ook voor onze website statistieken.
Heel veel bedrijven hebben geen idee wat er op hun website gebeurt, weet jij hoeveel unieke bezoekers je website gisteren heeft gehad? Nee, je bent één van de velen. Ondanks dat we in 2015 zitten wordt de online aanwezigheid en de belangrijkheid hiervan door velen niet serieus genoeg genomen. Er moet nog veel gebeuren om bedrijven het besef te geven dat de doelgroep online zit en ook online benaderd wilt worden.
Het is dan ook de moeite waard om eens na te gaan hoe de verdeling van het marketing budget is ten opzichte van off- en online. Bereik je jouw klanten nog wel met die advertentie in de krant?
Een van de grote voordelen van online marketing ten opzichte van offline marketing is dat bijna alles meetbaar is. Investeren in marketing is hartstikke goed, maar het moet zichzelf wel terug gaan betalen en bij offline blijft dit altijd een beetje gokken. Of je moet crossmediaal gaan werken, simpel uitgelegd is dit een campagne waarin je bijvoorbeeld offline en online reclame samen laat werken.
Hoe komen we aan statistieken van onze website?
Ondanks dat veel bedrijven veel te weinig meten, is het wel relatief eenvoudig om heel veel gegevens te verkrijgen. En in de meeste gevallen kunnen we dit met software die volledig gratis is.
Een voorbeeld van een statistiek is hoe bezoekers de website bezoeken, met een mobiel, tablet of een desktop computer. De verhouding van een webshop die wij in beheer hebben was ongeveer 50% via mobiel, 30% via desktop en 20% met een tablet.
Nu denk je misschien, leuke weetjes maar wat kan ik hiermee? Stel je voor je hebt een webshop met vergelijkbare percentages en je hebt nog een website die niet responsive is (het ontwerp van een responsive website schaalt mee met de afmetingen van een scherm), dan komt het er eigenlijk op neer dat 70% van je bezoekers je website helemaal niet goed kunnen bekijken. Je kunt je voorstellen dat de kans groot is dat een investering in een responsive webdesign zich zelf snel terug gaat verdienen.
In dit blog ga ik 2 gratis programma´s bespreken waarmee je in basis een heleboel gegevens over je website kunt verkrijgen.
Google Analytics
Google analytics is een dienst van Google, het is een gratis, maar zeer uitgebreide dienst. Om Google analytics te gebruiken is het noodzakelijk om een stukje code op je website te plaatsen. Ben je niet technisch, vraag dan je webdeveloper om dit voor je te plaatsen. Je kunt ook contact met ons opnemen, wij helpen je ook graag om Google analytics voor je in te stellen. Naast de code is het ook noodzakelijk om een Google account te bezitten. De meeste mensen hebben een Google account (heb je GMail, dan heb je ook een Google account), heb je nog geen account maak deze dan gratis aan op: Google account aanmaken.
De belangrijkste basis functies van Google Analytics
- Aantal bezoekers
Het aantal bezoekers op je website. Je kunt dit per dag bekijken of over een langere periode.
- Gemiddelde tijd
De gemiddelde tijd dat een bezoeker op je website verblijft. Hieruit kun je opmaken of je bezoekers je website interessant genoeg vinden om er langere tijd op te blijven.
- Verkeersbronnen
Op deze manier kun je zien hoe je bezoekers op je website komen. Een aantal mogelijkheden zijn: via een zoekmachine, een link op een andere website of direct ingetypt in de adresbalk.
- Paginaweergaves
Het totaal aantal pagina's dat is bekeken door de bezoeker. Een lastige statistiek doordat het hebben van veel pagina weergaves zowel positief als negatief kunnen zijn. Het kan betekenen dat de bezoeker jouw website leuk vindt en meerdere pagina's wil bekijken, maar het kan ook betekenen dat de bezoeker niet kan vinden wat hij of zij zoekt.
- Bouncepercentage
Het bouncepercentage is het aantal bezoekers die zonder ergens op te klikken de website direct weer verlaten op de pagina waarop ze binnen zijn gekomen. Het verlagen van het bouncepercentage door marketeers is een proces wat vaak veel positieve resultaten oplevert.
Google Search Console (voorheen Webmaster Tools)
Een andere dienst van wederom Google is Search Console. Search Console is een dienst waarmee je met name "technische" gegevens van je website kunt bekijken. Het geeft eigenlijk een beeld hoe de zoekmachine Google naar je website kijkt.
Ook voor Search Console heb je een Google account nodig en dient er een stukje code op je website te staan, wanneer je ook analytics gebruikt kun je deze 2 koppelen zodat je niet nogmaals een code hoeft te plaatsen.
Belangrijke functies van Search Console
- Site berichten
Boven in het dashboard van Search Console zie je links in het overzicht "Site berichten" staan. Hierin komen belangrijke meldingen te staan over je website, dit kunnen bijvoorbeeld problemen met je website zijn.
- Zoekverkeer
Een andere categorie is "Zoekverkeer", hieronder kunnen je onder andere bekijken welke websites naar jouw website linken. Zogenaamde backlinks zijn nog altijd belangrijk voor SEO. Verder zien we hier ook een functie die tot voor kort ook nog in analytics te vinden was. Namelijk "zoekopdrachten", hierin kun je precies bekijken via welke zoekwoorden bezoekers naar je website zijn gekomen.
- Indexeringsstatus
Onder indexeringsstatus kunnen we zien hoeveel pagina's zijn opgenomen in de zoekmachine's.
- Crawlen
Google crawlt websites, oftewel Google robots zijn continue websites aan het bekijken op nieuwe of gewijzigde content. Onder "Crawlen" kun je inzicht in deze statistieken krijgen. Tevens kun je hier een xml sitemap van je website indienen. Een xml sitemap is een bestandje voor zoekmachines waarin de inhoudsopgave van je website staat, hierdoor kunnen de robots je site beter en sneller indexeren. Nieuwe content zal hierdoor ook eerder in Google verschijnen.
Tot slot
Beide diensten hebben nog veel meer functies, echter met de omschreven functies kun je al een behoorlijk inzicht krijgen van wat er op je website gebeurt. En nogmaals het is erg belangrijk dat je inzicht krijgt in de statistieken van je online activiteiten. Alleen als je de cijfers weet kun je ze verbeteren!
Heb je hulp nodig met de installatie van Google Analytics en/of Webmaster Tools? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je er graag mee!