Meten is weten! Weet wat er op je website gebeurt.
3 maart 2022Mijn website levert niks op!
Mijn website is mooi maar levert eigenlijk niks op!
De eerste weken kun je er voldoende voldoening uit halen. Alle complimenten hoe mooi je website is geworden. Maar nadat ons eigen ego gestreeld is willen we toch eigenlijk wel iets meer dan complimenten, we willen klanten! Een probleem van met name starters en kleinere bedrijven (ook nog regelmatig van grotere gerenommeerde bedrijven) is dat de website niks op levert!
Of het nu gaat om een website of webshop een vaak gehoord probleem is dat er nauwelijks bezoekers op de website komen en er veel te weinig verkopen of klanten worden binnen gehaald.
Het hebben van een website of shop mag niet het doel zijn.
Te vaak wordt er gedacht dat zodra de website of webshop online staat dat de klanten en verkopen vanzelf volgen. Misschien komt deze gedachtegang uit het offline tijdperk? Start je een winkel in een goedbezochte winkelstraat dan ben je in ieder geval direct zichtbaar en zal je ook direct bezoekers in je winkel krijgen. Jouw website staat helaas in een straat waar nog nooit een mens is geweest. Je kunt de mooiste bordjes ophangen met openingstijden en aanbiedingen, maar er is niemand die het ziet.
De investering voor een locatie in een drukke winkelstraat doe je bewust om zichtbaarheid te krijgen en zo klanten in je winkel te krijgen. Deze investering zal je ook moeten doen als je online succes wilt behalen. Jouw mate van zichtbaarheid online gaat een veel groter verschil maken dan een “mooie website”. (een mooie en functionele website zal vervolgens zeker ook bijdragen aan jouw succes). Hierdoor zal je je focus continue op marketing moeten leggen.
Reverse engineering
Als je op het punt staat een nieuwe website te laten ontwikkelen, denk je waarschijnlijk aan layout en inhoud. Wat voor uitstraling wil ik op mijn website, wat wil ik vertellen enz. Graag wil ik je uitdagen om je website anders in te richten. Bedenk eerst wat het doel is van de website. Dit kunnen directe verkopen zijn, maar bijvoorbeeld ook het genereren van warme leads.
Het doel is het eindstation van de website, werk nu achterstevoren naar het begin terug om dit doel te bereiken. Onderstaand zal ik dit doormiddel van een voorbeeld verduidelijken.
Een willekeurig bedrijf (bijvoorbeeld een schildersbedrijf of een klussenbedrijf) heeft als doel om offerte aanvragen te krijgen via de website. Dit is dus een doel van de website (een website kan één, maar ook meerdere doelen hebben)
Reverse engineering uitgelegd door Gary Vaynerchuk
Doel: Offerte aanvragen ontvangen De laatste stap (in dit geval van Reverse engineering stap 1) is een goede landingspagina met de mogelijkheid om een offerte aan te vragen. Om dit doel te realiseren hebben.
Stap 2: Om offerte aanvragen binnen te krijgen hebben we bezoekers nodig die geïnteresseerd zijn in de dienst van ons bedrijf en om deze reden een offerte aan willen vragen.
Stap 3: Relevante bezoekers trekken we doormiddel van een blogartikel wat aan sluit bij onze dienst en bij onze doelgroep. In dit artikel brengen we de voordelen van onze diensten ook naar voren en plaatsen een duidelijke call to action (de mogelijkheid om naar onze landingspagina te gaan).
Stap 4: Ons blogartikel moet onder de aandacht worden gebracht bij onze doelgroep. Dit gaan we doen door ons artikel te promoten in een facebook advertentie getarget op onze doelgroep.
Bovenstaande is heel globaal geschetst hoe eenvoudige marketing funnel er uit kan zien. In sommige situaties kan een dergelijke funnel uitstekend werken. Vaak zal de funnel echter iets uitgebreider zijn.
Nieuwe website? Denk dan eerst na over de marketing
Ben je van plan om een nieuwe website te laten maken of je huidige website aan te passen focus je dan in eerste instantie na over de marketing tools welke jou kunnen helpen om je doelen te realiseren. Zorg dat al je marketing tools meetbaar zijn zodat je kunt bijsturen op resultaat. Zorg er voor dat jouw website zich gaat vestigen in die drukke winkelstraat!
Hulp nodig bij je marketing vraagstukken
Je zult inmiddels begrijpen hoe belangrijk het is om je website correct in te richten om je succes te vergroten. Heb je hierover vragen of kun je wel wat hulp gebruiken, stel ze dan gerust onder dit bericht of per mail.